BERGENS ROKLUB kan se sitt historiske kjølvann strekke seg tilbake til 1879, men denne første gutteklubbaktige rospiren var ikke liv laga. I 1895 ble urversjonen av Bergens Roklub oppløst og restene innlemmet i Bergens Turnforening. Frem til 1901 var aktivitetene knyttet til Bergens Turnforenings roavdeling. Det året gjorde man et nytt forsøk på å blåse liv i den gamle roklubben, uten hell. Men 22. mai 1906 lyktes det endelig for 12 entusiaster i byen å stifte en ny klubb. Nærmest en kameratklubb, i begynnelsen uten navn.

Først på generalforsamlingen i 1909 vedtok man å kalle seg for Bergens Roklub. Paragraf 1 i lovene gir klar og tydelig beskjed om hva man holder på med:

«Klubbens navn er Bergens Roklub. Den har til formål å drive rosport og vekke interesse for denne idrett.»

Siden har den hett det, enten klubben holdt til ved Grønneviksøren, ved Puddefjorden eller som nå siden 1979 - ved Nordåsvatnet. Fana Roklubb på Fjøsanger-siden, Bergens Roklub ved Skjold-traktene.

Klubben lever idag i beste velgående som en relativt liten, men aktiv roklub som har plass for både mosjonister og topputøvere. Høydepunkt i klubbens historie var i 2013, da Kristoffer Brun fra Bergens Roklub (sammen med Are Strandli) ble verdensmestre i lettvekt dobbeltsculler i Korea og OL Bronse til samme duo i Rio 2016. I 2018 hadde klubben 2 deltaker i senior VM, 3 deltakere i senior EM og 3 deltakere i U23 VM ; en stor presteasjon for en liten roklubb. Status for 2019 sesonger er 1 roer i OL - gruppen, 2 roere i Elitegruppen og 3 roere i utviklingsgruppen til Norges Roforbund.