Gull, sølv og bronse til Bergens i NM

Postet av Bergens Roklub den 20. Sep 2015

Bergens Roklub kom hjem med 3 medaljer fra helgens NM i Stavanger; ev i hver valør. Gullet ble tatt i dobbelsculler damer lettvekt. Maia Lund og Guro Jordalen rodde inn til en suveren seier foran forhåndsfavoritten NSR. Publikum trodde nesten ikke det de så; på forhånd håpet jentene på medalje, men dette var over all forventning. Disse to superjentene har hatt litt stang ut tidligere i sesongen ifm uttak til både U23 VM og nordisk, så det var meget fortjent at de endelig fikk uttelling for all treningen.

Lørdag rodde Martin Steinnes inn til en sølvmedalje i Junior singel. Dette er en meget tøff klasse med 15 båter til start, og Martin vant både forsøket og semifinalen i suveren stil. I finalen ble imidlertid Adrian Lindgren fra Tønsberg for sterk, men det var hele 6 sek ned til tredjeplassen. En imponerende prestasjon sett i lys av at Martin enda er 1. års junior A; neste år forventer klubben gull. Også betryggende å se at formen er god til Baltic cup neste helg, hvor Martin stiller i 1X.

Didrik Wie Soltvedt tok bronse i herrer senior lettvekt 1X, kun vel 2 sek bak vinneren Ask fra Tønsberg. Ask har rodd både EM og world cup i denne klassen tidligere i år, så dette er en meget sterk prestasjon av Didrik. Kommentatoren fra vannet, Per Helge Brun, sa at dette var det tetteste og mest spennende løpet han hadde sett på mange år (og han har sett mange...). Didrik er 1. års senior, så også her har nok klubben enda større prestasjoner i vente...

Også utenom de offisielle NM løpene (Stokkavannsregattaen) var det flere gode resultater av Bergens roere. Adrian Henneli vant sitt heat i JrB singel begge dager. Ivar Steinnes og Andreas Fiskerstrand ble nr 2 søndag og nr 3 lørdag i dobbelsculler JrC.

Klubben gratulererer alle utøverene og trenerne med et meget godt NM og god medaljefangst. Ikke minst med tanke på at vår store stjerne, Kristoffer Brun, måtte melde avbud pga skade.

Alle resultene kan du finne her.

Vi har også lagt ut noen flere bilder som du finner her